Jakou dietu držíš?

20. července 2014 v 11:06 | Verunka |  Deníček
Asi by mě nemělo překvapit, že se našel někdo, kdo se mě začal vyptávat na to, jakou dietu držím, co, kolik a kdy jím a jestli bych nemohla poradit s hubnutím. Upřímně…Ne, nemohla!
Pokud chce někdo přibrat, tak poradím ráda, ale na hubnutí odborník nejsem, i když ani na to přibírání. Stejně tak nebudu nikomu přeposílat svoji dietu.

Kritizovala jsem diety z časopisů a měla bych se najednou chovat stejně jako ten časopis? To teda ne! Mám dietu sestavenou přesně na svoje míry, na současnou váhu, výšku, množství svalů a tuků v těle, s ohledem na svůj trénink a dokonce i na práci v třísměnném provozu. Pravděpodobnost, že by se našel někdo s úplně stejnými vstupními údaji, je nulová a i kdyby, je tu ještě metabolismus a ten máme rozhodně každý jiný. Už dvakrát jsme s trenérem dietu upravovali, aby mi byla opravdu šitá na míru. Mám přesně vypočítanou spotřebu bílkovin, tuků i sacharidů, mám sestavené hrubé jídelníčky, ve kterých jsou vynechané všechny potraviny, které nejím (a že jich je).

Že tahle dieta funguje na mě, neznamená, že bude fungovat i na někoho jiného. Vlastně si jsem docela jistá, že na většinu by určitě nefungovala. Pro hubnutí se doporučuje snížit příjem kalorií, ale já jich přijímám tolik, kolik někteří potřebují na přibírání. Kvůli práci i tréninkům potřebuju i při dietě hodně kalorií. Přesto hubnu. Pomalu, ale přesně tak jsme to plánovali.

Držet dietu je dnes asi módní trend, stejně jako je módní trend mít štíhlou postavu. Proto tolik žen slyší na všechny ty diety v časopisech a na internetu. Chytají se každého stébla, každého zaručeného tipu, jak se zbavit patnácti kil za pět dní. A ty diety pochopitelně taky nefungují, protože nejsou šité na míru, i když někdo s nimi může mít štěstí, alespoň krátkodobé. Většina je založená na snížení příjmu a to se pochopitelně odrazí i na snížení váhy, než se zpomalí metabolismus, ale kdo vydrží dlouhodobě takhle jíst, aby si tu váhu i udržel?

Pokud chce někdo zhubnout, a opravdu (opravdu!!) to potřebuje, a hlavně to myslí vážně, pak by se měl obrátit na odborníka, specialistu na výživu, výživového poradce, nejlépe fitness trenéra, který se zajímá i o výživu…kohokoliv, ale hlavně aby na to měl papíry. Něco to stojí, ale jde o vaše zdraví, o vaše sebevědomí. Problém je ten, že dneska může dělat výživového poradce prakticky kdokoliv a ne každý to dělá s čistým úmyslem, proto není od věci si o výživě něco nastudovat, aby vám pak místo plánu, který vám pomůže, neprodali jen snůšku keců a doplňky za tisíce.

Je to jako s finanční gramotností. Přece byste se nenechali uvrtat do něčeho, co vás zruinuje jen proto, že tomu nerozumíte. Základy je prostě nutné mít. Jde o vaše finance. A stejně tak je to i s výživou. Jde o vaše tělo a o vaše zdraví!

I když jsem se o výživě už leccos naučila, nejsem tak fundovaná, abych si troufla někomu radit s dietou a rozhodně bych nikomu nedávala něco, co by mu mohlo i ublížit. Ráda bych pomohla, ale v tomhle bohužel nemůžu. Možná za pár let :-)

Takže se prosím nikoho neptejte na to, jakou drží dietu a jestli by vám ji nemohl přeposlat. Tenhle údaj je vám totiž na prd. Řiďte se vlastním tělem, vlastními pocity, vlastním rozumem a pokud to opravdu myslíte vážně, pak nelitujte peněz, které byste za to mohli vynaložit.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Vivi Vivi | Web | 23. července 2014 v 22:39 | Reagovat

Máš pravdu a súhlasím s tebou, ale zas mi niekedy príde prehnané, že ak chce človek schudnúť a naozaj chce tak má isť za odborníkom. A načo?veď na internete  sa dá nájsť tolko informácií o chudnuti a áno správnom chudnuti, len si treba vedieť vybrať. A niesme až takí hlúpi aby sme si nevedelisami zostaviť plán na chudnutie:) my sami vieme najlepšie čo nám výhovuje a pričom chudneme. Samozrejme že odborník je lepši len som tým chcela povedať, že ak naozaj chceme schudnúť netreba isť  surne len za odborníkom. Treba len zhodnotiť situáciu a logicky uvažovať o tom ako by sa nám to mohlo podariť:)

2 Verunka T. Verunka T. | Web | 24. července 2014 v 12:00 | Reagovat

[1]: Ano, na internetu se toho dá najít opravdu hodně, ale spousta těch informací si dost protiřečí a pokud si chceš být opravdu jistá, že pro sebe děláš to nejlepší, tak si toho musíš fakt hodně načíst a hlavně se nad tím zamyslet. Spoustě ženám se ale do tohohle nechce, protože to není o tom, že si sedneš k počítači a za večer víš všechno a máš sestavenou dietu.
Můžeš si dietu sama sestavit, pokud se odprostíš od nereálných cílů, ale je to opravdu jen i síle vůle a odhodlání. A dost taky o zkoušení sama na sobě, poslouchání vlastního těla...a to všechno vlastně i pod dozorem doborníka, protože ani ten to za nikoho neoddře, pouze ukáže cestu

3 ANA ANA | Web | 25. července 2014 v 0:50 | Reagovat

Někdy to chce opravdu odborníka, ne každý si dokáže sesumírovat dvě a dvě, některé holky chtějí hubnout, tak nejí nic, a to málo, co snědí, je třeba bonbon nebo musli tyčinka, prázdné kalorie bez výživové hodnoty.
Ale i když nejsem odborník, myslím že pro hubnutí je dobré nahrnout co nejvíc ovoce a zeleniny. Viděla jsem kdesi takovou pyramidu, dole (nejširší základna) byla myslím zelenina, hned v těsném závěsu ovoce, potom přílohy, jako brambory, luštěniny, pak myslím maso a až na samotné špici sladkosti. Tohle by stačilo jako základ pro sestavu jídelníčku...
Horší je to pro ty, kdo chtějí přibrat. Tam bych poradit neuměla, protože nevím, jak moc by měli jíst tučná jídla, jak moc sladká a jak moc libová... tohle bych svěřila vážně odborníkům.
Jo a když jsme u těch výživových poradců, moje kamarádka dostala doporučení na jakási pitíčka (byla po chemoterapiích) s vitaminovými a minerálními doplňky, a přestože měla v papírech napsáno, že je alergická na laktózu, napsal jí ty pitíčka s obsahem laktózy. Všimla si toho až po dvou týdnech, kdy pořád zvracela nebo měla průjem (přičítala to i následkům chemo), kdy jí to nedalo a prostudovala si štítky.
Pak dej na odborníky.
P.S.ta kamarádka boj prohrála.

4 Verunka T. Verunka T. | Web | 25. července 2014 v 8:01 | Reagovat

[3]:Ano, hladovění je jeden z problémů hubnutí. Spousta žen si myslí, že bez hladovění a omezování to nejde a tak si tím pořádně zpomalují metabolismus a hatí si tak svůj současný i budoucí pokus o hubnutí.
Výživových pyramid je velké množství a už dávno se nepovažuje za správnou, kde je na nejširší základně zastoupeno pečivo, obilniny a jiné přílohy. Na druhou stranu, postavit svůj jídelníček na zelenině a ovoci taky není dobré. Zelenina je fajn, ale s ovocem by se mělo šetřit, protože krom vitamínů a třeba vlákniny obsahuje příliš mnoho cukru. Taková svačinka složená jen z ovoce tě moc nezasytí a za chvíli budeš mít zase hlad.
Dalším problémem je, že lidi nečtou etikety, jak píšeš. Pak vlastně ani neví, čím se krmí. Kolikrát by  se až divili, co obsahuje třeba jejich oblíbený pamlsek, nebo že to mleté maso toho masa v sobě moc nemá.
Tvé kamarádky je mi líto :-(

5 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 26. července 2014 v 13:27 | Reagovat

Já se v součaané době snažím přibrat, a to na veganské stravě a zatím se mi to v celku daří. Cítím se dobře, zdravěa to je hlavní. Musela jsem si však předem něco o výživě nastudovat a po pár měsících  zjištuji, že se mi už stačíé jen řídit chutěmi :)

6 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 10. srpna 2014 v 22:06 | Reagovat

Na místě by byla pouze prosba o doporučení výživového poradce, trenéra, či míst, kde se dají nastudovat potřebné informace=) Ale na to jsou lidé už líní...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama